Ο ΟΤΕ κερδίζει από το 'δράμα' των εναλλακτικών

News->Ελλάδα->Ο ΟΤΕ κερδίζει από το 'δράμα' των εναλλακτικών [ Find ]  
Στείλε το άρθρο με Email Ο ΟΤΕ κερδίζει από το 'δράμα' των εναλλακτικών

Ο ΟΤΕ κερδίζει από το "δράμα" των εναλλακτικών

Του Σταμάτη Ζαχαρού

Σε λεπτό σχοινί κρέμονται οι ισορροπίες στην ελληνική αγορά σταθερής τηλεφωνίας καθώς τα σημάδια ωρίμανσης είναι πλέον έντονα και οι συνθήκες που διαμορφώνει η συνεχιζόμενη διεθνής κρίση, επηρεάζουν πλέον σε μεγάλο βαθμό τη στρατηγική των εταιρειών του χώρου. Έτσι, κάποιες από τις πολλά υποσχόμενες  εταιρείες του χώρου έβαλαν ήδη λουκέτο, ενώ κάποιες άλλες ταλανίζονται από σοβαρά προβλήματα που απειλούν τη βιωσιμότητα τους, την ώρα που ο ΟΤΕ παίζει το «χαρτί» της ασφάλειας και σιγουριάς που υπόσχεται το δίκτυο και η ισχύς του. Σε ρόλο παρατηρητή η αρμόδια εποπτική αρχή βλέπει την πολυδιαφημισμένη απελευθέρωση της αγοράς να απειλείται χωρίς να μπορεί να παρέμβει ουσιαστικά.

Δεν είναι μόνο τα αλλεπάλληλα λουκέτα εταιρειών που προβληματίζουν για την πορεία της αγοράς. Άλλωστε ακόμη και μετά το «πρώτο ξεκαθάρισμα» τουλάχιστον 4 εταιρείες δείχνουν ικανές να συνεχίσουν τη μάχη. Τρία είναι κυρίως τα θέματα που απασχολούν τους εμπλεκόμενους και θα παίξουν σημαντικό ρόλο για το μέλλον των εταιρειών και της αγοράς εν γένει.

Το πρώτο σχετίζεται με την ένταση του ανταγωνισμού. Εδώ και αρκετούς μήνες, η εμπορική πολιτική κάποιων εταιρειών μετεξελίχθηκε σε πόλεμο τιμών κατά πάντων. Βασικός στόχος ήταν αρχικά ο ΟΤΕ που άλλωστε οφείλει να διαμορφώνει τις τιμές του με βάση το κόστος του και τυπικά δεν μπορεί να αποφασίζει για τα τιμολόγιά του χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της ρυθμιστικής αρχής ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα κατάχρησης της δεσπόζουσας θέσης που διατηρεί στην ελληνική αγορά. Οι εναλλακτικοί πάροχοι λοιπόν αποφάσισαν να χτυπήσουν τον Οργανισμό εκεί ακριβώς που δεν μπορεί να αντιδράσει. 

Καθώς όμως το «κυνήγι του συνδρομητή» γινόταν ολοένα και πιο δύσκολο οι εταιρείες έστρεψαν τα βέλη και κατά των ανταγωνιστών τους, με αποτέλεσμα τους τελευταίους μήνες, οι «προσφορές» να μετατραπούν σε βασικό τιμοκατάλογο και έτσι οι εταιρείες που επιθυμούσαν να έχουν ανταγωνιστικές τιμές, αναγκάστηκαν να πωλούν τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες κάτω του κόστους. 

Το γεγονός αυτό είχε άμεση επίπτωση στη ρευστότητα των εταιρειών που ούτως ή άλλως δεν βασίζονται σε ισχυρή οικονομική βάση αλλά εξαρτώνται από την οικονομική επιφάνεια των μετόχων τους που αργά ή γρήγορα θα αναγκαστούν να βάλουν το χέρι στην τσέπη, αν η αγορά συνεχίσει να κινείται με τους ίδιους ρυθμούς. Αυτό είναι το δεύτερο θέμα που απασχολεί τα επιτελεία τους καθώς πλέον η οικονομική επιφάνεια όλων τίθεται υπό αίρεση, όπως βέβαια και η σταθερότητα των επιλογών τους. Ήδη φήμες για αποχώρηση βασικών μετόχων κάνουν το γύρο της αγοράς για πολλές εταιρείες. 

Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι την περασμένη Παρασκευή, ο ΟΤΕ προχώρησε στη διακοπή των κυκλωμάτων μίας εκ των «μεγάλων» εταιρειών» που έχουν απομείνει στην αγορά, σε ποσοστό που ξεπερνούσε το 85%. Το γεγονός ότι η διακοπή έγινε σε ώρες μη αιχμής, δεν δημιούργησε σοβαρά προβλήματα στην εταιρεία που το πρωί της Δευτέρας έσπευσε να καταβάλλει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές και ο Οργανισμός φυσικά επανέφερε τα κυκλώματα.

Τα προβλήματα ωστόσο συνεχίζονται για τις εταιρείες του κλάδου που προς το παρόν δαπανούν σημαντικά ποσά για την απόκτηση πελατών, χωρίς ωστόσο να εισπράττουν ανάλογα. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι οι εταιρείες συνεχίζουν να  χρησιμοποιώντας ως κανάλι πώλησης τις εταιρείες τηλεπωλήσεων που όμως κοστίζουν ακριβά, ενώ η εμπορική πολιτική τους ακολουθεί αναγκαστικά τις -κάτω του κόστους- τιμές των ανταγωνιστών τους.

Καθώς τα προβλήματα συνεχίζονται θεωρείται ιδιαίτερα πιθανό να δούμε και άλλες εταιρείες να διακόπτουν τη λειτουργία τους με αποτέλεσμα να κλονίζεται ολοένα και περισσότερο η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στους εναλλακτικούς. Αυτή η κακή εικόνα που δημιουργείται για τον κλάδο, θεωρείται το τρίτο, μεγαλύτερο και σοβαρότερο πρόβλημα που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι εταιρείες, καθώς η εμπειρία από άλλους κλάδους έχει δείξει ότι η κακή εικόνα ανατρέπεται δύσκολα και για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο απαιτείται χρόνος και χρήμα. 

Ο ΟΤΕ φυσικά παρακολουθεί τις εξελίξεις εφαρμόζοντας την πολιτική του «ώριμου φρούτου» καθώς οι δυσαρεστημένοι καταναλωτές επιστρέφουν στη σιγουριά του πρώην μονοπωλίου. Στελέχη μάλιστα του Οργανισμού σχολίαζαν ότι οι πελάτες έρχονται «παρακαλώντας» μετά από μία ή και περισσότερες άσχημες εμπειρίες με εναλλακτικούς παρόχους. Αρνητικές εμπειρίες που δεν περιορίζονται μόνο στη διακοπή της υπηρεσίας, αλλά και στα συνεχή εφήμερα προβλήματα  που παρουσίαζαν κατά καιρούς τα δίκτυα. Στο προσεχές διάστημα άλλωστε αναμένεται και η όποια αλλαγή στρατηγικής που θα επιβάλει η Deutsche Telecom και θα καταστήσει ακόμη πιο δύσκολη την κατάσταση για τους εναλλακτικούς. 

Την ίδια «σιγουριά και ασφάλεια» επιχειρεί να «πουλήσει» και η Tellas που ανήκει στην «αναγνωρίσιμη» Wind, ενώ σύντομα αναμένεται να μπει στο παιχνίδι και η Vodafone «πουλώντας» το κύρος της κολοσσιαίας μητρικής εταιρείας. Ακόμη όμως και η Tellas αναγκάζεται να ακολουθεί το παιχνίδι των προσφορών και παράγοντες που παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις συμφωνούν ότι με τόσο έντονο ανταγωνισμό, δύσκολα θα υπάρξουν κέρδη στο άμεσο μέλλον.  

Όλοι λοιπόν εναποθέτουν μεγάλο μέρος των ελπίδων τους για ανάκαμψη των μεγεθών τους στην εξέλιξη της τεχνολογίας ή στην εξεύρεση αγοραστή. Οι δύο πιο πρόσφατες όμως «κυοφορούμενες» συμφωνίες, δεν προχώρησαν για λόγους που σχετίζονται τόσο με το οικονομικό μέρος των συμφωνιών όσο και με το γεγονός ότι οι «αγοραστές» διαπιστώνουν πως η πίστη των πελατών στις εταιρείες  δεν είναι ιδιαίτερα ισχυρή και έτσι ουσιαστικά εκτίμησαν ότι δεν αξίζει να τις αγοράσουν. Έτσι τόσο η Vivodi που διαπραγματευόταν με την hellas online, όσο και η On Telecoms που ενδιέφερε τη Vodafone, συνεχίζουν αυτόνομα το δύσκολο δρόμο προς την επιτυχία. 

Σε ό,τι αφορά τις τεχνολογικές εξελίξεις που υπόσχονται νέο Ελντοράντο στην αγορά σταθερής τηλεφωνίας, σχετίζονται κατά βάση με ότι ονομάζουμε triple play, δηλαδή τη συνδυασμένη παροχή υπηρεσιών τηλεφωνίας, πρόσβασης στο διαδίκτυο και ψυχαγωγίας. Οι επενδύσεις όμως στο συγκεκριμένο κομμάτι απαιτούν σημαντικά κονδύλια και στο παιχνίδι του ανταγωνισμού μπαίνουν φυσικά και τα τηλεοπτικά κανάλια που προς το παρόν είναι ισχυρότερα. 

Ήδη σύμφωνα με δημοσιεύματα, μία από τις εταιρείες που έχει πλειοδοτήσει για την αγορά premium αθλητικού περιεχομένου δεν έχει καταθέσει την εγγυητική επιστολή που ζητήθηκε, ενώ κάποιες άλλες εταιρείες λειτουργούν ή ετοιμάζονται να λειτουργήσουν ανάλογες υπηρεσίες δείχνοντας απρόθυμες να δαπανήσουν σημαντικά ποσά για περιεχόμενο που θα δελέαζε τους χρήστες. Οι εταιρείες αυτές βασίζουν τη στρατηγική τους στην προσφορά μιας διαφορετικής εμπειρίας τηλεθέασης με διάφορες ψηφιακές ευκολίες, αλλά και περιεχόμενο που δεν δείχνει ικανό να αποτελέσει «κράχτη». 

Ακόμη και η Forthnet που μετά την εξαγορά της Nova διαθέτει σημαντικό περιεχόμενο, δεν έχει θέσει ως πρώτη προτεραιότητα την παροχή triple play, καθώς επιθυμεί να εκμεταλλευτεί όσο περισσότερο γίνεται τη δορυφορική πλατφόρμα που χαρακτηρίζεται από στελέχη της ως cash cow. 

Η κατάσταση μοιάζει αδιέξοδη. Δεδομένης μάλιστα της συνεχιζόμενης και -ενδεχομένως εντεινόμενης- κρίσης πολλοί είναι αυτοί που φοβούνται ότι η αγορά θα αργήσει να βρει το βηματισμό της. Ο χάρτης αναμένεται να αλλάξει περαιτέρω και η άποψη που έχει εκφραστεί εδώ και χρόνια ότι η ελληνική αγορά δεν «χωρά» περισσότερες από 3 ή 4 εταιρείες έχει πολλές πιθανότητες να επαληθευτεί. Μέχρι τότε όμως τα προβλήματα φρενάρουν την ανάπτυξή της, προβληματίζουν τους επιχειρηματίες για τις επιλογές τους και  βέβαια παίζουν με τα νεύρα των καταναλωτών...

CAPITAL.gr




by Γ Μοσχίδης, 11 Feb 2009, Comments(0)


Comments
Διακαίωμα σχολιασμού των ειδήσεων έχουν μόνο τα εγγεγραμμένα μέλη


MKPNews ©2004-2005 All rights reserved
 
 

MKPortal C1.2.2 ©2003-2008 mkportal.it
Page generated in 0.04261 seconds with 15 queries
MKCorporate 1 template by visiblesoul
free counters