Οι επιστημονικές προκλήσεις του 2009

News->Ειδήσεις Γενικά->Οι επιστημονικές προκλήσεις του 2009 [ Find ]
Στείλε το άρθρο με Email Οι επιστημονικές προκλήσεις του 2009

Οι επιστημονικές προκλήσεις του 2009

Τα ταξίδια στο Διάστημα, η πρώτη τεχνητή μορφή ζωής, το DΝΑ του Νεάντερταλ, τα ανθεκτικά τρόφιμα και η ηλιακή φάρμα

Το Βήμα | Θ. ΛΑΪΝΑΣ | Σάββατο 3 Ιανουαρίου 2009

Το 2008 αποτέλεσε μια χρονιά στην οποία σημειώθηκε πλήθος επιστημονικών ανακαλύψεων και προόδων στην έρευνα σε όλους τους τομείς.Ετσι, η επιστημονική κοινότητα (και όχι μόνο) ευελπιστεί ότι η επιτυχία θα συνεχιστεί και τη χρονιά που μόλις ξεκίνησε. Το 2009 έχει ανακηρυχθεί Διεθνές Ετος Αστρονομίας με αφορμή τη συμπλήρωση 400 ετών από τη δημιουργία του πρώτου τηλεσκοπίου από τον Γαλιλαίο και οι εξελίξεις στη διαστημική έρευνα θα είναι στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας.

Στο δεύτερο μισό του 2009 είναι πολύ πιθανό να ξεκινήσουν τα πρώτα τουριστικά ταξίδια έξω από τα όρια του πλανήτη μας. Η Virgin Galactic έχει προγραμματίσει το καλοκαίρι να κάνει τις πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις του σκάφους που θα μεταφέρει επιβάτες στο Διάστημα για μια σύντομη βόλτα έξω από τη Γη. Αν όλα πάνε καλά, ίσως μέσα στο 2009 να πραγματοποιηθεί το πρώτο ταξίδι με κάποιους από τους διαστημικούς τουρίστες που έχουν ήδη πληρώσει και κλείσει θέση για τη διαστημική βόλτα. Οσον αφορά την έρευνα, ξεχωρίζουν οι εκτοξεύσεις νέων διαστημικών τηλεσκοπίων και παρατηρητηρίων από τη ΝΑSΑ και την ΕSΑ. Κάποια από αυτά θα μελετήσουν με νέα προηγμένα όργανα τη Γη, ενώ άλλα θα έχουν αποκλειστική αποστολή την ανακάλυψη πλανητών με μέγεθος αλλά κυρίως συνθήκες όμοιες με αυτές της Γης οι οποίοι θα μπορούν να υποστηρίξουν την ανάπτυξη ζωής.

Η Ρωσική Υπηρεσία Διαστήματος έχει προγραμματίσει την εκτόξευση ενός σκάφους που θα ταξιδέψει στον Φόβο, τον μικρό δορυφόρο του Αρη, θα συλλέξει δείγματα και θα επιστρέψει στη Γη. Οι Κινέζοι από την πλευρά τους θα στείλουν τον Οκτώβριο στον Αρη τον δικό τους εξερευνητικό δορυφόρο για να μελετήσει τον Κόκκινο Πλανήτη και τους δορυφόρους του, ενώ σύμφωνα με το σχέδιο κάποια στιγμή ο δορυφόρος θα προσπαθήσει να προσεδαφιστεί στον Φόβο.

RΕUΤΕRS/SΤΕΡΗΕΝ ΗΙRD Είναι πιθανό μέσα στο 2009 να ξεκινήσουν οι πρώτες τουριστικές πτήσεις στο Διάστημα
Από τον κλάδο της Γενετικής αναμένουμε τη συνέχιση και ολοκλήρωση πολλών ερευνών που πραγματοποιούν αποκωδικοποιήσεις DΝΑ και θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη νέων θεραπειών για πολλές ασθένειες. Μέσα στο 2009 αναμένεται να ολοκληρωθεί η αποκωδικοποίηση του DΝΑ του Νεάντερταλ, γεγονός που θα μας δώσει πολύτιμες ανθρωπολογικές πληροφορίες. Μέσα στο έτος αναμένεται να ολοκληρωθεί και η προσπάθεια του πρωτοπόρου επιστήμονα Κρεγκ Βέντερ για τη δημιουργία της πρώτης τεχνητής μορφής ζωής. Αυτό θα προκαλέσει επανάσταση, αφού, για παράδειγμα, θα μπορούν να δημιουργηθούν βακτήρια που θα έχουν την ικανότητα να «ρουφάνε» το βλαβερό διοξείδιο του άνθρακα από την ατμόσφαιρα.

Στην Ιατρική ευχάριστα νέα περιμένουμε από την έρευνα στην τεχνολογία των βλαστοκυττάρων και ειδικά από τον τομέα της ανάπτυξης βλαστοκυττάρων για την ανάπτυξη μοσχευμάτων που θα αποκαθιστούν άμεσα διάφορα προβλήματα στον οργανισμό ή, πολύ περισσότερο, θα αντικαθιστούν χωρίς παρενέργειες και χωρίς τον φόβο απόρριψης μέρη οργάνων ή και ολόκληρα όργανα. Επίσης το 2009 πιστεύεται ότι θα λάβουμε μια αδιαμφισβήτητη απάντηση από την επιστημονική έρευνα για το αν τελικά η χρήση των κινητών τηλεφώνων είναι επιβλαβής για τον ανθρώπινο οργανισμό και ειδικά αν προκαλεί σοβαρές εγκεφαλικές βλάβες ή ακόμη και καρκίνο.

Τα βλέμματαεκατομμυρίων ανθρώπων το 2009 θα είναι στραμμένα και στα εργαστήρια των εταιρειών βιοτεχνολογίας περιμένοντας μια σειρά από νέες ανακαλύψεις που θα βελτιώσουν τη ζωή τους. Το 2009 αναμένεται να κάνουν την εμφάνισή τους οι πρώτες ποικιλίες ρυζιού που θα είναι γενετικά τροποποιημένες ώστε να είναι ανθεκτικές σε μια σειρά από ζωντανούς αλλά και περιβαλλοντικούς εχθρούς, και ειδικά στις πλημμύρες που καταστρέφουν κάθε χρόνο τις σοδειές στη Νοτιοανατολική Ασία και στην Κίνα. Ανάλογη βοήθεια περιμένουν και οι αγρότες άλλων περιοχών του πλανήτη που βλέπουν τις καλλιέργειές τους να καταστρέφονται από την παρατεταμένη ξηρασία ή άλλα καιρικά φαινόμενα.

ΑΡ/ΚΕΥSΤΟΝΕ/ΜΑRΤΙΑL ΤRΕΖΖΙΝΙ RΕUΤΕRS/ΤΙΜ SΗΑFFΕR Με αγωνία αλλά και πολύ ενδιαφέρον αναμένουν όλοι την επαναλειτουργία του επιταχυντή στο CΕRΝ (αριστερά), ευελπιστώντας ότι μέσα στο 2009 θα αποκαλυφθούν πολλά μεγάλα κοσμικά μυστικά. Πολύ κοντά στη δημιουργία της πρώτης τεχνητής μορφής ζωής υποστηρίζει ότι βρίσκεται ο διάσημος γενετιστής Κρεγκ Βέντερ (δεξιά)
Εντός του 2009 αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία μεγάλα έργα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (αιολική, ηλιακή, θαλάσσια). Στην αμερικανική κωμόπολη Χαλ θα τεθούν σε λειτουργία έξι μεγάλες τουρμπίνες αιολικής ενέργειας, οι οποίες θα καλύπτουν πλήρως τις ανάγκες ηλεκτροδότησης των 11.000 κατοίκων. Στην έρημο Μοχάβε στην Καλιφόρνια θα ολοκληρωθεί η κατασκευή μιας «ηλιακής φάρμας», όπως την έχουν ονομάσει οι εμπνευστές του έργου. Σε μια έκταση 8 τετραγωνικών χιλιομέτρων τοποθετούνται ηλιακές κυψέλες, οι καθρέφτες των οποίων θα μετακινούνται ακολουθώντας τη θέση του ήλιου. Οι καθρέφτες θα αντανακλούν τις ηλιακές ακτίνες σε έναν μεγάλο βραστήρα θερμαίνοντας το νερό στο εσωτερικό του. Η θέρμανση θα προκαλεί ατμούς, οι οποίοι με τη σειρά τους θα παράγουν πολύ μεγάλες ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας.

Τέλος, στις ακτές της Ουαλλίας θα τεθεί εφέτος σε λειτουργία ο «Δράκος των Κυμάτων», το μεγαλύτερο έργο μετατροπής των κυμάτων σε ηλεκτρική ενέργεια στον πλανήτη. Η εγκατάσταση ύψους 300 μέτρων θα εκμεταλλεύεται τη δύναμη των κυμάτων για να ενεργοποιεί τις τουρμπίνες του και να παράγεται έτσι ηλεκτρική ενέργεια. Φυσικά την άνοιξη όλοι αναμένουν με αγωνία την επαναλειτουργία του Μεγάλου Επιταχυντή Αδρονίων στο CΕRΝ και την έναρξη των πειραμάτων από τα οποία η επιστημονική κοινότητα ευελπιστεί να μάθει τα πάντα για τη δημιουργία αλλά και τη λειτουργία του Σύμπαντος. Από τα πειράματα αναμένεται να προκύψουν ευρήματα και ανακαλύψεις που θα προκαλέσουν επανάσταση σε διάφορους τομείς, και ειδικότερα στην Πληροφορική και στην Ιατρική.

by SatWeb, 03 Jan 2009, Comments(0)