Ενα διαφορετικό τοπίο αφήνει το 2008 στο χώρο των media
Με εντυπωσιακές αλλαγές αλλά και εκκρεμότητες

News->Ελλάδα->Ενα διαφορετικό τοπίο αφήνει το 2008 στο χώρο των media
Με εντυπωσιακές αλλαγές αλλά και εκκρεμότητες
[ Find ]  
Στείλε το άρθρο με Email Ενα διαφορετικό τοπίο αφήνει το 2008 στο χώρο των media
Με εντυπωσιακές αλλαγές αλλά και εκκρεμότητες

Με εντυπωσιακές αλλαγές αλλά και εκκρεμότητες

Ενα διαφορετικό τοπίο αφήνει το 2008 στο χώρο των media

media_400

Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ Τετάρτη, 24 Δεκεμβρίου 2008 07:00

Εντυπωσιακές αλλαγές έφερε το 2008 για το χώρο των ελληνικών ΜΜΕ, τόσο σε επιχειρηματικό όσο και σε θεσμικό επίπεδο. Κατά τη διάρκεια του έτους, προχώρησε η ενσωμάτωση της αναθεωρημένης Ευρωπαϊκής Οδηγίας «Τηλεόραση Χωρίς Σύνορα», η οποία φέρνει ουσιαστικές αλλαγές στο ραδιοτηλεοπτικό πεδίο.

Παρά ταύτα, ακόμα αναμένονται να κατοχυρωθούν νομικά σημαντικά άρθρα που αφορούν τόσο στη διαφήμιση όσο και στην τηλεόραση και στην οπτικοακουστική παραγωγή, καθώς και στη ρύθμιση των νέων μορφών παροχής τηλεοπτικών υπηρεσιών (μέσω Διαδικτύου και κινητών).

Σε γενικές γραμμές και όσον αφορά την τηλεόραση, το 2008 χαρακτηρίστηκε από τρία βασικά σημεία: από τις εξελίξεις στο χώρο της παροχής ψηφιακών τηλεοπτικών υπηρεσιών (επίγειων, δορυφορικών και διαδικτυακών), από την είσοδο των εταιρειών τηλεπικοινωνιών -με τον έναν ή τον άλλον τρόπο (μέσω δορυφορικής ή διαδικτύου)- στον τηλεοπτικό στίβο και από την έλευση του RTL Group στη χώρα μας.

Επίγεια ψηφιακή

Η κύρωση του Χάρτη Συχνοτήτων για την περίοδο αποκλειστικής επίγειας εκπομπής με την ψηφιακή τεχνολογία (μετά το 2012) και ο προσδιορισμός του αριθμού των διαθέσιμων ψηφιακών συχνοτήτων, αποτελούν τις σημαντικότερες εξελίξεις στο χώρο της τηλεόρασης.

Παράλληλα, από την 1η Νοεμβρίου 2008, άρχισαν και οι διαδικασίες για τις πιλοτικές εκπομπές (στάδιο που θα διαρκέσει μέχρι το 2012).

Συνολικά, 14 τηλεοπτικοί σταθμοί εθνικής εμβέλειας (7 ιδιωτικοί και 7 δημόσιοι) πήραν αυτόματα (βάσει νόμου) την έγκριση για έναρξη πιλοτικών εκπομπών, ενώ λίγο αργότερα δόθηκε από το ΕΣΡ το «πράσινο φως» και σε 42 (επί συνόλου 127 ενδιαφερομένων) περιφερειακούς σταθμούς.

Νέες μορφές παροχής τηλεοπτικών υπηρεσιών

Τον Ιούλιο, «πράσινο φως» για την έναρξη δραστηριοτήτων, τουλάχιστον στα χαρτιά, πήρε και μια δεύτερη υπό δημιουργία ψηφιακή δορυφορική πλατφόρμα υψηλής ευκρίνειας (HD). Βασικός μέτοχος της πλατφόρμας η HellasSat, θυγατρική του ΟΤΕ που πέρασε στους Γερμανούς.

Επίσης, η IPTV έκανε την εμφάνισή της στην ελληνική αγορά, σε μια μάλλον αρνητική συγκυρία για το τηλεοπτικό μέσο, αφού οι συνέπειες της διεθνούς χρηματοοικονομικής ύφεσης πλήττουν τουλάχιστον επί του παρόντος πρωτίστως τη μικρή οθόνη.

Επειτα από ένα μακρύ χρονικό διάστημα «ασταθών βημάτων», νέοι παίκτες εμφανίζονται στην αγορά, διεκδικώντας μάλιστα μερίδιο από τη διαφήμιση των παραδοσιακών καναλιών. Ενας εξ αυτών μάλιστα, η ON Telecoms, σε συνεργασία και με διεθνείς παίκτες και συγκεκριμένα με τη FOX της News Corp.

Μεταβίβαση

Η μεταβίβαση του Alpha στο γερμανικό Ομιλο RTL, το Σεπτέμβριο, και μετά από πολύμηνες διαπραγματεύσεις του πρώτου και με άλλους εγχώριους παίκτες, είναι σίγουρα μια από τις πιο εντυπωσιακές εξελίξεις της χρονιάς.

Αυτό όχι τόσο γιατί στην ασταθή -ως τώρα- τηλεοπτική αγορά της Ελλάδας επένδυσε ένας διεθνής κολοσσός των ΜΜΕ -ούτως ή άλλως κάποιοι άλλοι είναι στη χώρα από πολύ καιρό, θεωρώντας ότι το περιθώριο κέρδους είναι υψηλό-, αλλά γιατί μόνο ο τηλεοπτικός σταθμός Alpha (και όχι ο Ομιλος) είχε ιδιαίτερα μεγάλο παθητικό -σχεδόν το μισό από το σύνολο του κύκλου εργασιών των εταιρειών του κλάδου-, το οποίο ανέλαβε η γερμανική εταιρεία.

Το MTV στην Ελλάδα

Εχοντας περάσει στον Ομιλο Ρέστη -ο οποίος το 2008 μπήκε για τα καλά στα μιντιακά πράγματα της χώρας, κάνοντας επενδύσεις σε πολλαπλά επίπεδα-, ο τηλεοπτικός σταθμός MTV παρουσίασε, στις αρχές του Σεπτεμβρίου, το «ελληνικό του πρόσωπο», έπειτα από πολύμηνη προετοιμασία και μέσα από συχνότητα περιφερειακού σταθμού. Λίγο καιρό αργότερα, το κανάλι πήρε έγκριση από το ΕΣΡ για ψηφιακή εκπομπή του αναλογικού του προγράμματος στο πιλοτικό στάδιο.

Να σημειωθεί ότι ο Ομιλος Ρέστη, πριν από 20 περίπου ημέρες, μέσω της θυγατρικής του, Benbay Limited, απέκτησε μερίδιο υψηλότερο του 5% και στο μ/κ της Τηλέτυπος, διαχειρίστριας εταιρείας του Mega Channel, ενώ γνωστοποίησε την πρόθεσή του να διεκδικήσει θέση και στο δ.σ. της εταιρείας.

Περιοδικά

Σχετική σταθερότητα επικράτησε φέτος στο χώρο του περιοδικού Τύπου, ενώ και το 2008 τα περιοδικά -τουλάχιστον όσον αφορά το τυπικό μέρος, αφού οι εκπτώσεις διαρκώς μεγαλώνουν- παίρνουν τη μερίδα του λέοντος από τη διαφημιστική δαπάνη των ΜΜΕ, με μερίδιο που θα ξεπεράσει το 30%.

Ο χώρος χαρακτηρίζεται από έντονο κατακερματισμό και ως εκ τούτου υψηλό ανταγωνισμό, εκτός των άλλων, και από τις εκδόσεις των ενθέτων των εφημερίδων. Χαρακτηριστικό είναι ότι λίγες μόνο ημέρες πριν από το τέλος της χρονιάς έχουν κυκλοφορήσει περισσότεροι από 300 τίτλοι (μαζί με τους τίτλους των ενθέτων των εφημερίδων που ανέρχονται περίπου στο μισό).

Το σκηνικό αυτό, πάντως, ενδέχεται εντός του 2009 να αλλάξει άρδην, αφού η διεθνής χρηματοοικονομική ύφεση πιθανότατα θα οδηγήσει σε ευρύτερο εξορθολογισμό.

Ραδιόφωνο και νεοφώτιστοι

Το ενδιαφέρον των επενδυτών τράβηξε φέτος το ραδιόφωνο. Το 2008 θα μπορούσε να χαρακτηριστεί χρονιά του ενημερωτικού ραδιοφώνου, αφού ο ΣΚΑΪ παρέμεινε σταθερά στην πρώτη θέση της λίστας με τις ακροαματικότητες των ραδιοσταθμών Αττικής. Επίσης, νέα ραδιόφωνα, που υπό την ευρεία έννοια ανήκουν στο είδος, έκαναν την εμφάνισή τους. Ετσι, εκτός από το «νεαρό» Real FM (στις αρχές του 2008 ήταν 2,5 μηνών) και τον City, εμφανίστηκαν και οι αθλητικοί Σέντρα και Arrena, ο πρώτος ιδιοκτησίας Πήγασου, ο δεύτερος του Ομίλου Ρέστη.

Ο Real FM, μέσα στο 2008, έκανε εντυπωσιακό σπριντ, καταφέρνοντας να σταθεροποιηθεί σε υψηλή θέση. Η πορεία αυτή βέβαια, εκτός από την ομολογουμένως υψηλή δυναμική του σταθμού, σχετίζεται άμεσα μεταξύ άλλων και με την αργή αλλά σταθερή αποδόμηση -τόσο από πλευράς δημοσιογράφων όσο και από πλευράς μεριδίων ακροαματικότητας- πάλαι ποτέ «ισχυρών» παικτών του ενημερωτικού ραδιοφώνου.

Ο City, το ραδιόφωνο της οικογένειας Αγγελοπούλου, ένα χρόνο μετά το εκδοτικό εγχείρημα του Ελεύθερου Τύπου, έκανε ντεμπούτο στα ερτζιανά, με μικρή επιτυχία ωστόσο.

Σε ό,τι αφορά συνολικά το μέσο, το 2008, το ραδιόφωνο διεύρυνε σημαντικά το μερίδιό του από την πίτα της διαφημιστικής δαπάνης των ΜΜΕ.

Οι εφημερίδες

Στο χώρο των εφημερίδων, η μεταβίβαση, το Μάρτιο του 2008, του κυριακάτικου φύλλου «Πρώτο Θέμα» -πρώτης τότε σε κυκλοφορία εφημερίδας της κατηγορίας- από το δίδυμο Μ. Τριανταφυλλόπουλος - Θ. Αναστασιάδης, στην Πήγασος Εκδοτική , αποτέλεσε την εντυπωσιακότερη κίνηση της χρονιάς, όχι μόνο για το καθ' αυτό επιχειρηματικό της μέρος, αλλά και λόγω των γεγονότων που προηγήθηκαν.

Το «Πρώτο Θέμα» πέρασε στον Πήγασο, ύστερα από μακρά περίοδο κρίσεως που ακολούθησε την ολική σύγκρουση των ιδρυτών - εκδοτών του, με φόντο την πολιτική επικαιρότητα.

Την ίδια χρονική περίοδο, ο Ομιλος Ρέστη μπήκε ως στρατηγικός επενδυτής, μέσω της Benbay Limited, στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΟΛ, επαναπροσδιορίζοντας το επενδυτικό του πλάνο στον τομέα των εντύπων ΜΜΕ, αφού στο τέλος του 2007 είχε αποχωρήσει από την ΙΜΑΚΟ .

Το ποσοστό του Ομίλου ανέρχεται πλέον στο 15,4% και με ενδιαφέρον αναμένονται οι επόμενες κινήσεις.

Χέρια άλλαξαν, εξάλλου, τη φετινή χρονιά και οι μετοχές δύο ακόμα εφημερίδων, βάζοντας στο «παιχνίδι» των ΜΜΕ δύο ακόμα επενδυτές.

Ο λόγος για τη Χρυσή Ευκαιρία, το 75% της οποίας πέρασε από την Χ.Κ. Τεγόπουλος Thetis Επενδυτική και Συμμετοχών Α.Ε. (της Global Finance του Αγγ. Πλακόπιτα), έναντι τιμήματος 75 εκατ. ευρώ, και για την εφημερίδα Espresso, που πριν από περίπου ενάμιση μήνα πήγε στον Π. Κυριακίδη, επιχειρηματία που δραστηριοποιείται στο χώρο των φαρμάκων, ο οποίος επίσης, την ίδια χρονική περίοδο, εξαγόρασε παράλληλα και την Daily Press Magazines, εταιρεία που εκδίδει περιοδικά.

Πώληση της Nova

Η πώληση της Nova στην αραβικών κεφαλαίων πλέον εταιρεία τηλεπικοινωνιών Forthnet  ολοκληρώθηκε μέσα στο 2008 και αποτελεί μια από τις σημαντικότερες κινήσεις των τελευταίων ετών στο μιντιακό περιβάλλον της χώρας.

Μέσω αυτής, «βγήκαν» -τουλάχιστον για την ώρα- από το ψηφιακό παιχνίδι της δορυφορικής μεγάλοι παίκτες των ελληνικών ΜΜΕ [Τηλέτυπος (Mega), ΔΟΛ και Πήγασος], αποκομίζοντας πολλαπλά οφέλη, όχι μόνο από πλευράς ρευστότητας.

Το μερίδιο που πήραν οι προαναφερθέντες μέτοχοι από τα 490 εκατ. ευρώ της πώλησης αποτελεί σαφέστατα έναν ισχυρό πυλώνα στήριξης, σε μια περίοδο που εξελίσσεται ιδιαιτέρως δύσκολα, λόγω της διεθνούς χρηματοοικονομικής ύφεσης. Παρά ταύτα, το μεγαλύτερο όφελος μακροπρόθεσμα και εν όψει βεβαίως και της επίγειας ψηφιακής, έγκειται στο ότι δίνεται η δυνατότητα επανεξέτασης των επενδύσεων στο ραγδαία μεταβαλλόμενο ευρύτερο χώρο της παροχής τηλεοπτικών υπηρεσιών. Ηδη, η αρχή του τέλους για το πολυετές μονοπώλιο της Nova έχει γίνει.

ΣΤΕΛΙΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ




by sdtv_GM, 24 Dec 2008, Comments(0)


Comments
Διακαίωμα σχολιασμού των ειδήσεων έχουν μόνο τα εγγεγραμμένα μέλη


MKPNews ©2004-2005 All rights reserved
 
 

MKPortal C1.2.2 ©2003-2008 mkportal.it
Page generated in 0.10151 seconds with 15 queries
MKCorporate 1 template by visiblesoul
free counters